20101229 Nu när det är kallt är det bra med en motormärmare. Här ses en värmare som värmer kylvätskan och som fungerar förträffligt. Motorvärmare är här moterad på en Eurostar.
2010-11-01 Nu kan även Flysynthesis flygplan Storch HS fås som byggsats
På flygmässan Aero 2010 i Friedrichshafen 8 – 10 april kommer Italienska Flysynthesis att introducrera en ny amfibieflygfarkost. Catalina NG som farkosten kommer att heta är en flygande båt med fasta vingar som kan landa och starta både på vatten och land. Den är utrustad med en Rotax 582 motor och kan flyga i intervallet 45 till 150 km/t. Med full last (två personer) startar den på land på ca 100 meter och på vatten ca 150 meter. Catalinan som har en tomvikt på 260 kg har elstyrda landningshjul och flaperon (en kombination av skevroder och vingklaff). Den kommer att kunna förses med fällbara vingar för enkel transport och förvaring. Priset är inte definitivt ännu men det kommer att ligga under 400 tkr.
Ul-Bolaget samarbetar med Bohena AB för lansering och försäljning av Catalinan samt andra flygplan tillverkade av Flysynthesis.
Nu är den här och provflugen. Som allt annat från DTA så motsvarade den förväntningarna. Återigen en produkt av perfektionism från DTA. Fler bilder Här.
2001-02-03 UL-Bolaget kommer att sälja Flysynthesis flygplan i samarbete med Fly UL
Första maskinen i samarbetet är en Storch hjulmaskin som kommer i början av feburari till en av våra kunder.
2009-08-24. Deras nya Gyrokopter med avtagbara sidor.
Nyhet från Micro Avionics
Nya hjälmar med integrerat headset.
Gyrokopter
1 december provflögs DTAs gyrokopter. Testpiloten var mycket nöjd med resultatet. Så nu kommer gyrokoptern i produktion och finns på marknaden 2009.
Apollo Fox
Apollo har gjort en hel del förbättringar på Foxen. Bl.a. Större kabin och nytt sporrhjul.
Flygplanet är nu också LSA godkänt i USA med MTOW på 575 kg, VNE 220km/h.
Ägaren med sin nyförvärrade Fox och just influgen.
DTA har nu även kommit med en kingpostlös vinge.
Till nästa år kommer även en gyrokopter från DTA
Tvåsitsig själstartande segelkärra i UL-klass
Första fabriksbyggda FK 9 i Sverige är nu såld till Tierps flygklubb.
DTA har tagit fram en ny vinge på 12 kvadratmeter. Marchfarten ligger mellan 90-120km/h och max. fart i planflykt är 155 km/h med 912S. VNE 160 km/h.
Vid provflygningen upplevdes den som en hängflygvinge i handlingen. Den har mycket litet bygelmotstånd.
Guerin G1 var med på senaste utställningen på Le Bourget i Paris. Den är målad i passande färger där den står framför försvarsdepartementet. Guerin G1 kommer från och med 2008 levereras med vikbara vingar som standard och kommer inte att säljas som kit längre.
Apollo har kommit ut men en ny variant av Jet Star
1 FK 9 Mark lV och 1 Eurostar finns i lager för direkt leverans.
FK 9 har kommit
Nu har äntligen FK9 anlänt till Borlänge. Det är den nya modellen med "short wing". Nu skall vingarna monteras och sedan är det besiktning, vägning och intypnng. Maskinen kommer att användas för demoflygning.
Nytt batteri
Ett nytt lättviktsbatteri har kommit ut på marknaden.
Du kan nu sänka vikten med flera kilon på din UL-maskin.
Det nya batteriet väger endast 2.7 kg och passar för Rotax 912.
Combo FC
Den första DTA Combo FC i Svergie är nu levererad till Sjöbo / Eslöv.
Masinen är utrustad med Rotax 912UL och elektrisk trim mm.
G1:an finns nu även med flottörer.
Den förmodligen bästa stol-maskinen visades på ul-mässan i Blois.
Vne : 240 km/h
Max marsfart : 200 km/h
Normal marchfart 150-160 km/h
Startsträcka: 20-60 m
Landningssträcka 30-60 m
UL-Mässan i Blois Frankrike
Europas största ul-mässa gick av stapel 2-3 sep.
De flesta tillverkarna av UL var samlade med sina maskiner så som Eurostar, DTA, G1, FK9 och många fler. Det visades även ultralätta gyrokoptrar, motorseglare och självstartande segelflygplan.
När det är soligt och varmt är det skönt med ett solskydd. Detta solskyddet kan monteras på de flesta bubblor och är justerbart. Passar Eurostar, Dynamic med flera.
Besök av Fransmän
9 Trikar från Frankrike besökte Orsa den 12-13 juli under sin resa från Kiruna till Frankrike.
Besök från England
3 Eurostarar från England besökte Orsafältet under midsommaren.
Full fart på skolningen i Orsa
DTA Feeling 912, DTA Voyageur 912, DTA Combo FC har varit ute och luftat sig.
Säsongens skolning på UL-A har kommit igång från vecka 12. Hela våren kommer vi att köra kurser i Borlänge eller Orsa.
Från maj är kurserna förlagda i Orsa
G1 Aviation
UL-Bolaget har varit och testflugit en intressant STOL maskin som kommer att importeras till Sverige innom kort. Fler uppgifter och bilder kommer strax.
Skolningen med Eurostaren är i full gång och kommer att pågå hela hösten.
Bogserutprovningen med Eurostaren är avslutad och har visat sig mycket lovande.
Onsdagen den 1 November startar en teorikurs under vintern för blivande UL-flygare och Segelflygare. Ni som bor i närheten kan anmäla ert intresse. Kursen sker i Borlänge Flygklubbs regi.
Nu finns det ett elektriskt trimsystem för DTA vingarna. Trimen ökar eller sänker farten steglöst med variation på 25 km/h.Mer information klicka här!
Ny Combo med kåpor
På mässan i Blois / Frankrike 2-3 sep 2006 visades DTA Combo FC för första gången. Maskinen har samma underbara comfort och handling som DTA's andra trikar. Triken har inget kompretionsstag och är försedd med elektrisk trim bland många andra finesser.Mer information klicka här!
Den nya Eurostaren har nu kommit till Borlänge, den har fått beteckningen SE-VKS. Om några dagar är den klar för demostrationsflygning, bogsering och skolflyg. Både Eurostar och Fk9 kommer att finnas på Siljansnäs under Kräftstjärtsvängen.
Skolning i Orsa
Full fart på trikeskolningen i Orsa, kurserna avlöser varandra. Intresserad så boka så snart som möjligt.
Elsystem till Rotax
Vi kan erbjuda mycket bra priser på el-detaljer till Rotaxmotorer.
Jorden runt med ett Ultralätt flygplan
Andor Kántás skall flyga jorden runt i sin Apollo Fox. Han påbörjar resan i augusti 2006. Han har tidigare flygit från Ungern till Australien. Läs mer på http://www.fly4rett.com/
Utbildning i Västergötland.
Från och med 2006 kommer det att vara möjligt att utbilda sig till ultralätt certifikat för UL-A på sjuhärads-byggdens finaste gräsfält.
Plats Timmele, ca 10 km norr om Ulricehamn
Höjd 590 fot/179 meter
Landningsbana 500 x 25 meter, grässtråk
Radiofrekvens 123.65 Mhz
Bränsle 91/96UL från Hjelmco Oil
Position Lat 575224 N Long 132548 E
Skolning UL-B
Från och med sommar 2006 kommer det att vara möjligt att skola UL-B i Borlänge i vår nya Eurostar.
Är ni intresserade så hör av er så bokar vi en tid.
UL-Bolaget kommer att ha ett sammarbete med Eurovaasa i Finland vid försäljning av Eurostar i Sverige.
UL-Bolaget kommer att ha ett sammarbete med Eurovaasa i Finland och vi kommer att introducera FK- Lightplanes i Sverige och Norge under 2006.
Först landade Malaysia Airlines jumbojet. Därefter en Trike.
Det lilla flygplanet är inte mycket mer än en moped med propeller och segelduk. Med den har fotografen Roine Magnusson flugit Sverige runt i Nils Holgerssons spår, så här 100 år efter att Selma Lagerlöf skrev boken. Projektet har pågått i två år och heter ”Den underbara resan”.
Han har tagit 30 000 bilder. Nu ska de bästa väljas ut för att bli en bok.
– Att flyga på det här viset är underbart. Det är så nära man kan komma att resa på en gåsrygg, menade Roine Magnusson när han mötte ett uppbåd av journalister på Arlanda.
Landningen på Arlanda var en händelse i sig. Aldrig tidigare har en Trike landat på den internationella storflygplatsen.
– Våra 70 flygbolag har vanligtvis lite större flygplan, säger Niclas Härenstam, presschef LFV Stockholm-Arlanda Airport.