Beskrivning av Flygplanet

Apollo Foxen är klassad som ett ultralätt flygplan. Flygplanet har monovinge och är högvingat med vingstöttor. Vingarna är försedda med flaperon som har funktionen både som skevroder och klaff. Kropp och stjärtparti är svetsad fackverkskonstruktion av stålrör. Landingstället är av konventionell typ, med sporrhjul eller noshjul.

SKROV OCH STYRORGAN
Flygplanet är utrustat med dubbelkommando med delad kontroll över gas, choke trim, klaff, och broms. Spaken är placerad på golvet mellan pilotens ben. Spakens rörelser överförs via ett länksysem till roderna. Pedalernas rörelser överförs med vajrar till sidorodret. Sporrhjulet påverkas också genom pedalerna. Rörelsen överförs via fjädrar från sidorodret till sporrhjulet. Spaken för att ansätta klaff är placerad centralt på golvet mellan styrspakarna. Klaffen är steglös. Klaffspakens rörelse överförs via ett länksystem till flaperonen. Trimkontrollen är placerad på golvet strax bakom spaken för klaff. Via vajer överförs trimens kontroll till trimmen på höjdrodret.

FLYGKROPP
Den huvudsakliga uppbyggnaden av kroppen består av en svetsad rörkonstruktion uppbyggt som ett fackverk. Under vingarnas infästning är kabinen placerad och skyddad av rörkonstruktionen. Tillträde till kabinen sker via på vardera sidor stora uppåtgående dörrar. I kabinen finns plats för två personer sida vid sida på madrasserade glasfiber sitsar. Båda sitsarna är utrustade med fyrpunkts bälten som är förankrade i kroppens stålrörs konstruktion. Bakom säternas ryggstöd finns ett litet bagageutrymme. Ovanför bagageutrymmet är ett bakre fönster som är utformat som en avtagbar kåpa. Denna demonteras när vingarna fälls bakåt. Mellan motorrummet och kabinen finns ett brandskott. Kåpan över och under motorn är av glasfiber, i övrigt är kroppen dukklädd. Fönster och dörrar är av MAKROLON.

INSTRUMENTPANEL
Instrumentpanel innehåller en uppsättning av flyginstrument och motorinstrument. Som standard flyginstrument finns höjdmätare, fartmätare slipindikator (kula) och kompass. Andra instrument kan förekomma som tillbehör. För motor finns antingen en Flydat eller separata instrument som indikerar varvtal, vattentemp, EGT, oljetemp, oljetryck, (batterispänning) och timräknare. Andra instrument kan förekomma som tillbehör.

VINGE
Den rektangulära vingen är byggd enligt en ramstruktur. Strukturen är uppbyggd på två bärande duraluminiumrör och ett system av hela och halva spryglar i duraluminium och diagonala tvärslå av stålrör. Spryglarna är till antal 14 hela spryglar och 13 halva spryglar. Framkanten och vingrot är utformade i aluminiumplåt och vingtipparna är utformade i glasfiber. I vingroten är placerad en 30 liters bränsletank i vardera vinge. Tanken är i glasfiber. Bakkanten av vingen är formad av aluminium. Vingen är dukad. Under vingens bakkant finns flaperonen som fyller funktionen som både skevroder och klaff. De hänger i fem gångjärn som är nitade i vingens bakkant. Flaperonen är uppbyggda av duraluminium rör och ett symmetriskt profilerat "sandwich" paket.